Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Watdenken jullie hier van?

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Leutjes,heb dit van een andere Rattie-fora geplukt(weet nie of dat mag,maar hier word er miss anders gereageerd van daar).>

    Lieve mensjes… ik (en nog een aantal ratteries) kreeg zojuist de volgende mail… wie kent deze dame??

    Geachte heer, mevrouw,

    Aangezien u (en vele andere ratteries) ratten fokken, wou ik u graag wijzen op een paar feiten.

    Ratten zijn met veel te veel in de wereld, uitroeien is zielig en overbodig. Maar fokken bevorderd het alleen maar.

    Waardoor het uitroeien voor veel mensen onvermijdelijk word. Ookal zijn ze allemaal huisdieren,

    uiteindelijk belanden er altijd een aantal op straat, of dood in de vuilnisbak, en waarom? Omdat er teveel ratten in de wereld zijn.

    De rattenopvangen (voorzover die er zijn) stromen over van de ratten zonder huis.

    Heeft u goed nagedacht voor u ging fokken?

    Is het alleen maar omdat u het leuk vind, of omdat u er belangen aan hecht? Dat is namelijk onmogelijk omdat er absoluut

    geen belangen zitten aan het fokken met ratten.

    Er zijn mensen (waaronder ik) die de afgedankte ratten adopteren om ze een nieuw thuis te bieden.

    Dit doen we om het overschot te verminderen. Daarom halen we ook geen ratten uit de dierenwinkel omdat dan het fokken alsnog word aangemoedigt.

    Het enige wat u met dat fokken veroorzaakt is nog meer overschot aan ratten en nog meer pijn, ellende en gedumpte huisdiertjes.

    En nog meer werk voor de weinige rattenopvangen die er zijn.

    Ik wil u vragen om ermee op te houden, omdat het niks opleverd, het maakt alles juist erger.

    Met vriendelijke groet,

    Sophie Ward

    Owja…. en wie weet een leuk antwoord op deze mail?

    >Ik heb daar als volgt gereageerd:

    Ik heb ook geen mail gehad.Miss. bedoeld ze het wel goed,maar dan moet ze inderdaad nooit de Ratterie's aanschrijfen,want die proberen juist MINDER opvang te fokken.(even zo uitgedrukt een goed verstaand mens snapt mij wel).Ze zou deze mail WEL op marktplaats kunnen zetten en als ze Ratteries aan kon schrijfen,dan weet ze ook dierenwinkels te vinden die ze aan kan schrijfen.Laat ze er dan wel bij schrijfen dat Dierenwinkels meehelpen aan het Dieren(Ratten)leed(waar zij het over heeft)door de Ratten af te nemen van Fokkers die hun dieren in erbarmelijke en niet diervriendelijke omstandigheden zowat doodfokken.

    Kijk leutjes,we kunnen nou met z'n allen haar afbranden,maar ze heefd wel iets aangeroert wat nog niemand durfde.Alleen sprekt ze de verkeerde aan,maar ja,als zoiets in je kop zit,Waar begin je dan aan iemand aan te spreken?

    Let Wel ik sta er ook niet achter,dat ze zomaar deze post naar Ratterie's stuurd,dus ik verdedig haar niet (al komt het zo over)maar zoals zij is begonnen,opend het wel perspectieven voor haar om toch haar nobel streven bij de wortel dus de Broodfokkers en Dierenwinkels aan te pakken.En wie zijn wij om dat Haar te beletten.

    Zo……. nou zou ik ook wel afgebrand worden,daar ik niet met de wind mee waai.

    Hey Sophie Ward!als je dit leest,is het verstandiger je echte naam te gebruiken en eerst even Googelen naar dierenwinkels en die eens aanschrijfen.

    Toch wel knap dat je ook opvangt.

    Nog een tip:als er ratties bij je komen voor opvang,en er zijn eigenaren die eerlijk(bestaad nog hoor) vertellen dat het b.v.b een Rattie is uit die of die Ratterie,kun je contact leggen met die Ratterie.Want zowat elke goede Ratterie neemt zijn GEFOKTE Ratties terug,en zorgen eeeeeeech nie voor volle opvang.Dat willen juist de Ratterieen niet(volle opvang dan) en helemaal niet hun Ratties.

    Zo heb ik namelijk ook van mij gefokte Ratties terug gevonden (maar 3 Jammer genoeg vermoed dat er meer waren maar daar kom je niet achter als de gene die de rat naar een opvang brengt liegt na de herkomst van de Rat.) en gehaald.

    Ik wens je veel geluk met jou opvangertjes maar probeer de juiste mensen aan te pakken als je zo'n actie onderneemt,is best wel nobel,veel sterkte en sucsess.

    Grt.Chrisd.

    Nu ben ik toch benieuwt wat voor reas hierop komen.(miss helemaal nix? :X >:D<

    Want Iemand afbranden is geen kunst.

    Even voor de duidelijkheid,dat is dus niet voor jullie bedoeld.(de tekst tussen de < >)anders krijg ik ook nog op mijn kop.B)-

    Liefs Chrisd.

    _________________

    _________________

  • NicoleH

    Ik persoonlijk vind dat ze gelijk heeft.

    Ik weet namelijk dat er maar verrotte weinig “ECHT” goede ratterieen zijn.

    Voor veel is 10 tot 15 euro per ratje en dat minimaal 10 per nest, toch erg interessant. ( en dat vaak ook nog aan de lopende band)

    Plus dat meetelt dat er met ratten wel heel erg makkelijk gefo Uhh Vermeerderd kan worden.

    Laten we wel wezen….je hoeft nou niet bepaald een raket geleerde te zijn om ratten bij elkaar te pleuren.

    En genetica…ja leuk..maar voor veel mensen gaat het niet verder dan de leuke kleurtjes die er misschien uit kunnen komen.

    Er lopen zat 12/13 jarige pubers rond, die te groot worden om met poppen te spelen en te jong om zelf kindjes te krijgen….die dan maar hun BROED drang op dieren botvieren.

    Waarmee ik me dan gelijk al weer afvraag, Waar zijn de ouders in dat soort gevallen.

    Want mijn kinderen hoeven dit niet in hun schedel te halen zonder mijn expliciete toestemming EN vooral begeleiding.

    Zie jij die kinderen hun vermeerderde overschot aan ratten zelf houden ?

    Maar goed het zijn niet alleen kinderen die dit doen, er lopen ook zat volwassene rond met overvloedige broed drang en euro tekens in hun ogen.

    Dus hoezo afbranden ?

    Ze heeft in essentie gelijk.

    Ow en nog iets…ze is opvang.

    Ze heeft ALLE recht van spreken, want zij zit inprincipe met dat overschot thuis.

    En dat vele ratterieen en vermeerderaars dit niet leuk vinden om te horen (lezen)

    Dat is dan heel jammer voor ze. Deal with it.

    Gr Nicole

  • Frida

    Sorry Chris, maar dit bericht heb je van Tamme Ratten geplukt. Als je niet geregistreerd bent kan je dat bericht niet lezen. Ik vind persoonlijk dan ook dat je dit niet zonder toestemming op een openbaar prikbord had mogen plaatsen. Als je dit ooit met een berichtje van Ratmedisch zou doen, dan ben je echt de pineut.

    Eerlijk gezegd heb ik zelf ook niets met ratteries. Als ik zo de fora lees dan hebben ratteryratjes nog steeds geen tot weinig toegevoegde waarde voor liefhebbers. Ze worden ook niet echt veel ouder en ze mankeren ook nog al eens wat.

    Iedere rattery zegt op gezondheid te fokken maar vooralsnog zie ik dat in de cijfers niet terug.

    Ik hou het dus maar bij opvangers (waar je net als bij ratteryratjes zowel pech als geluk kunt hebben).

    Gr.

    Frida

  • Frida

    Voor zover ik begrijp, is ze zelf geen opvang maar haalt ze ratten uit de opvang. Ongeveer hetzelfde als ik dus :)

    En voor een heel groot gedeelte kan ik het dus ook wel met haar eens zijn. Zeker als we het hebben over “ratteries” die gewoon maar wat aanfokken. Daar zijn er inderdaad veel te veel van.

    En mij moet je ook niet vragen welke rattery dan wel goed zou zijn. Geen idee, ik heb namelijk de ballen verstand van genetica. LOL

    Ik hou het wel bij broodfokratjes (opvangers komen daar voornamelijk vandaan of zijn daar vaak nakomelingen van) en alle “verrassingen” qua gezondheid neem ik ook op de koop toe. Zodra de kerels hier in huis zijn, zijn het gewoon mijn ventjes en krijgen ze een geweldig leven. Hoe kort of lang dat ook mag duren.

    Gr.

    Frida

  • NicoleH

    Of je nou zelf opvangt of haalt uit een opvang is ook niet van belang.

    Iedereen mag kritische berichten over en naar ratterieen plaatsen.

    Vrijheid van meningsuiting tenslotte…

    Ik had alles door elkaar zitten, van ratterie ratten tot zwaar verwaarloosde opvangertjes.

    Mijn instelling was ook makkelijk……als er tien zitten …kunnen er wel 15 zitten ook.

    Ik had ook giga kooien hoor…..;)

    En dan maakt dat niet meer zoveel verschil.

    Dat brengt me trouwens terug naar marja beltman…….ik weet nog dat ze nog een paar opvangertjes over had ( een stuk of 3 a 4 dacht ik)

    Ik zou er 1 overnemen van haar, en toen ze bij me thuis kwam kiepte ik de hele bak met ratten bij mn eigen ratten.

    Onder het mom waar er toen dacht ik ruim 30 zaten…..maakte die 3 of 4 ook nie meer uit :D

    Dat gezicht toen van marja…..die vergeet ik nooit meer.::o

    Die moet echt gedacht hebben dat ik compleet gestoord geworden was.8-)

    Even ter info..ik wist dat marja ook omkwam in de opvangers.

    En ik was een ijskonijn met introduceren…….kooitje open …ratten erbij…kooitje dicht en dan vragen aan marja ..KOFFIE ?

    Die dan helemaal stijf op de stoel naast de kooi zat…met haar neus bijna door de tralies om te checken dat ze elkaar niet afslachte.

    En raar genoeg…gebeurde dat dus nooit bij mij.

    Intro's liepen bij mij echt perfect. ( tot marja's stomme verbazing, en die dan na een drie kwartier pas een slok van haar koude koffie durfde te nemen :D:D:D:D)

    Zo min mogenlijk mee bemoeien en dan zoeken ze het echt zelf wel uit.

    En dat gold voor mn mannen en mn vrouwen…

    Al dat geintro…dan op de bank 5 min…aparte kooitjes dagen lang .. dan weer 5 min op de grond…hele berg gemuts om die beesten….Sorrie niets voor mij.>:D<

    Als ze elkaar niet mogen….kan je de intro zo ingewikkeld maken als je wil…maar lukken gaat het toch niet.

    Eens grijpen ze elkaar toch.

    En het is stressvoller voor ze.

    En zo weet ik nog wel een paar leuke anekdotes over en met marja.

    Een hele hilarische toen we een keer samen in groningen logeerde…..geweldig.

    Geen oog dicht gedaan. maar gelachen dat we hebben.

    Vooral de cousin's IT staan me nog behoorlijk op t netvlies. ( moet je het verhaal voor kennen om de humor te zien)

    Waar zit ze eigenlijk ?

    Want die missen we nog hiero…

    Gr Nicole

  • Frida

    Marja zie ik volgens mij nog wel eens langs schuiven op Tamme Ratten (of Ratjes.nl).

    Ik ben ook een echte intromuts hoor. Al gaan intro's bij mij dan nog wel redelijk snel. Met zijn allen een paar uur op de bank (en mij) en als het hele clubje samen onder mijn trui gaat liggen pitten mogen ze direkt gaan samenwonen. Soms wordt dat nog iets uitgesteld. Op dit moment heb ik nog een ventje zitten waarbij ik bij voorbaat weet dat hij geen enkele rat zou accepteren. Als ik af en toe wat logeeratten in huis heb gaat hij al compleet door het lint ook al hebben ze niets met elkaar te maken. Ik moet ook niet vergeten dat ik zelf ook absoluut niet naar die andere ratten mag ruiken als ik een hand in de kooi steek want dan wordt er onmiddellijk een poging tot amputatie gedaan. Echt een kerel met karakter dus. Maar verder is het een knuffelig goedzakje hoor B)

    En verder ga ik ook niet eerst mijn kooi opmeten om daarna met de kooiencalculator te berekenen hoeveel ratten er in “mogen”. Dat bepaal ik lekker zelf. Al die opgelegde regeltjes daar word je af en toe zo ziek van. Ik ken mijn clubje ratten, ik weet hoe groot de kooi is en hoe ze hem gebruiken en met de combinatie van die gegevens bepaal ik zelf wel of er ruimte is voor meer van dat grut. Op dit moment is er ruimte zat maar ja, die ene killer he? 8-)

    Gr.

    Frida

  • NicoleH

    Met die kooien…tja het hangt er idd ook helemaal vanaf hoe zijn je ratten…mijn mannen maakte maar gebruik van 1 derde van de kooi…Om te meuren weliswaar.:D

    Ik had er al veel, maar had het met gemak kunnen verdubbelen als ik dat had gewild.

    Dan had de kluwen in elkaar gekropen slapende kerels gewoon nog groter geweest.

    Tis dan ook alleen dubbel zoveel poep 8-)

    Alleen mn vrouwen maakte echt gebruik van de gehele kooi, om zooi heen en weer te slepen.

    Maar die zaten toch ook met zon 30 stuks in die kooi. wat trouwens prima ging.

    Ik hield me ook niet echt aan de “regeltjes”

    Net als zaagsel…welk soort voer…noem maar op.

    Ik heb maar 1 keer gehad dat ik een man heb moeten verwijderen uit de groep.

    Die begon op een gegeven moment zo te puberen, dat hij de rest terroriseerde.

    Er was op dat moment ook een leiders wisseling…beetje samenloop van omstandigheden.

    Dus die mocht van mij solo wonen, en dat is ook nooit meer goed gekomen.

    Voor mij een schat, maar niet met andere ratten.

    Ken beuren he…

    Mocht je marja nog spreken, doe haar de groetjes.

    En weet ze eigenlijk wel dat het prikbord weer open is ?

    Weet je trouwens wat ik wel mis aan ze …..dat als ik de kooi open deed, dat ze elkaar gewoon weg stonden te duwen om als eerste bij mij ( lees lekker eten) te kunnen komen.

    En dat ze soms als een waterval uit de kooi rolde op mn schoot.

    Je kon ze allemaal aaien in 1 veeg met je hand…zo dicht stonden ze dan tegen elkaar aan.

    De kusjes die je dan kreeg.

    Plat op de grond gaan liggen en dood gelikt worden :D

    Het zijn en blijven leuke dieren.

    Gr nic

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Frida schreef:

    Sorry Chris, maar dit bericht heb je van Tamme Ratten geplukt. Als je niet geregistreerd bent kan je dat bericht niet lezen. Ik vind persoonlijk dan ook dat je dit niet zonder toestemming op een openbaar prikbord had mogen plaatsen. Als je dit ooit met een berichtje van Ratmedisch zou doen, dan ben je echt de pineut.

    Ja dat klopt.Wist dus niet of dat mocht.Ben wel geregistreerd daar hoor. Maar eeh goed dat ik het nu weet.Gebeurd dus nooit meer.Bedankt voor de waarschuwing.

    Liefs Chrisd.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Nicole Schreef:

    Ik persoonlijk vind dat ze gelijk heeft.

    Ik weet namelijk dat er maar verrotte weinig “ECHT” goede ratterieen zijn.

    Voor veel is 10 tot 15 euro per ratje en dat minimaal 10 per nest, toch erg interessant. ( en dat vaak ook nog aan de lopende band)

    Plus dat meetelt dat er met ratten wel heel erg makkelijk gefo Uhh Vermeerderd kan worden.

    Laten we wel wezen….je hoeft nou niet bepaald een raket geleerde te zijn om ratten bij elkaar te pleuren.

    En genetica…ja leuk..maar voor veel mensen gaat het niet verder dan de leuke kleurtjes die er misschien uit kunnen komen.

    en: Dus hoezo afbranden ?

    Ze heeft in essentie gelijk.

    Ow en nog iets…ze is opvang.

    Ze heeft ALLE recht van spreken, want zij zit inprincipe met dat overschot thuis.

    En dat vele ratterieen en vermeerderaars dit niet leuk vinden om te horen (lezen)

    Dat is dan heel jammer voor ze. Deal with it.

    Oke dan,Ben wel eens met je eens(tekst:Ze heeft ALLE recht van spreken, want zij zit inprincipe met dat overschot thuis.)juist,en aan de hand daarvan heeft ze schijnbaar die brief naar Ratteries geschreven.

    Nicole schreef ook:

    En dat vele ratterieen en vermeerderaars dit niet leuk vinden om te horen (lezen)

    Dat is dan heel jammer voor ze. Deal with it.

    Dat is ook zo,ik heb er geen moeite mee als ik zo'n brief zou hebben gehad,want als er iets met mijn Ratties was of de nieuwe eigenaar op een of ander manier niet meer kon of wou zorgen voor de Rattie,dan nam ik ze ten allen tijde terug.Dat was ook bij mij een voorwarde.

    En inderdaad sommige mensen werden boos om de mail van dat meiske,maar ja hoe had ze anders haar nobel streven duidelijk moeten maken.

    Ze werd eigendlijk afgebrand,vandaar dat ik mijn bericht sluite met:afbranden is geen kunst.

    Nu maar hopen dat ze ook Rattenfora's leest en ook de bericht van mij meekrijgt,want ik kraak ze zeker niet af.

    Oh ja,ik fok niet meer,daar ik toen der tijd mijn hoop had gezet op mijn Halfwilde-Lijn,maar daar werden 2mannen ervan op de leeftijd tegen de 2j. ziek(1tumor tussen zijn Ribben,druk op longen,benouwt,ingeslapen.en ander met Tumor aan zijn Plassertje. Een een meiske uit die lijn met een Mamma-tumor,wel tegen de leeftijd van 1j.11mnd.ze was net niet 2j toen ze die tumor kreeg maar werd toch noch 2j.3mnd.) Jammer,maar dan is het voor mij ook over.

    Trauwens heb ik ook vele opvangers hoor.Maar ook Ratterie-Ratties.

    En ik voel me GEEN vermeerderaar ;-).

    Dus ik Deal with it. (tu)

    Liefs Chrisd.

  • NicoleH

    De meeste mensen worden alleen maar boos, als je de vinger precies op de zere plek legt.

    Met andere woorden, als ze zelf weten dat ze fout bezig zijn ( al is het vaak vaag in hun achterhoofd) en er dan op gewezen worden.

    Want ze denken er mee weg te kunnen komen.

    Of ze zijn zo dom..dat ze het pas beseffen als je ze er op wijst..en dan zijn ze beledigd.

    Het gaat meestal niet eens om de daad zelf, maar het om feit dat ze betrapt worden ( zich betrapt voelen).

    Mensen die zelf oprecht denken dat ze echt goed bezig zijn, zullen zich dan ook niet zo snel aangesproken voelen.

    Een gevalletje van: Wie de schoen past, trekt hem aan.

    Dus mijn raad aan jou is: inplaats je te focussen op die briefschrijfster.

    Houd al die grootsmoelen die boos geworden zijn maar in de gaten.

    Want blijkbaar heeft dat meisje met haar brief een gevoelig snaartje geraakt bij ze.

    Ik gebruikte dat ook op het oude prikbord.

    Bij dat soort mensen haalde ik dus ook geen ratten.

    Want je kon op je sloffen aanvoelen dat ze rommelde.

    Zelf maakte ik ook mensen knap pissig, en met een reden chris.

    Want mensen die echt boos zijn, denken niet meer goed na….en dan komt de ware aard van het beesie tevoorschijn.

    En het is al moeilijk om via het internet erachter te komen hoe iemand in elkaar steekt….want je mist lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen.

    Dat was mijn tactiek.

    Geen snellere weg om iemand te leren kennen…“de werkelijke persoon”.

    Maak ze maar pissed off.

    Gr Nicole