Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

traliebodem in de kooi

• Nancy_46

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, de rattenkooi heeft een traliebodem. Die moet er dan van opzij ingeschoven worden en ook al leg je een dikke laag bodemstrooisel, de traliebodem blijft erboven. Omdat wij dat zielig vonden voor de rittens, hebben we die bodem weggelaten. Het lijkt wel een proefdier-rooster:(

De ratjes vinden het heerlijk om door het strooisel te struinen, het is echt zielig voor de voetjes als ze alleen op tralie moeten lopen.

Maar waarom word dit bij sommige kooien gedaan? Ik keek op internet en niet alle kooien hebben een traliebodem.

Is dat omdat ratjes de bodem kunnen doorknagen? Of vanwege hygienische redenen?

Wij hebben de bodem weggehaald en hopen dat we deze niet hoeven te gebruiken.

Ook namens Valentina, groetjes Nancy

• annet s.

Wat voor een hok heb je?

Een traliebodem is iig. niet goed voor de voetjes.

Ze kunnen dan bumblevoet krijgen.

Goed dat je het hebt weg gehaald.

Ik zelf heb eerst een ferplast jenny gehad, daar zat geen traliebodem in, en nu heb ik de royal savic.

Daar zitten kunstof bodemplaten in.

Een ideaal hok.

• Yootah

Ik had in mijn voliere ook een traliebodem. Eerst had ik deze er niet in, maar toen ging alle bedembedekking eruit via de opening waar ik mijn onderbak door moest schuiven. Toen heb ik die tralie bodem erin gedaan en inderdaad geen rommel meer, maar pfff wat een naar ding om schoon te maken was het en de ratjes vonden het ook erg vervelend. Dus traliebodem er weer uit en de opening dicht geplakt met een stukje tape waar de ratjes niet bij kunnen en ik wel om iedere week de kooi schoon te maken.

conclusie om een lang verhaal kort te maken;)

Lekker eruit houden :)

• Danitsja

Volgens mij zijn die traliebodems speciaal voor vogels ofzo. Die zitten toch niet zo graag op de bodem ;).

Het enige waar die bodems handig voor zijn, is als je je kooi in tweeën wilt splitsen, dan kun je hem met tie-ribs halverwege de kooi hangen (uiteraard ruim bedekt met kranten oid). Als klimrek doen ze het ook redelijk oké (bijv. als ‘trap’ naar de kooi-opening).

Maar verder… een hoop gedoe met schoonmaken voor iets wat helemaal niet nodig is bij ratten ;).

• Nancy_46

Ik heb geen idee welk merk kooi het is. Het is wel een rattenkooi ook gezien de attributen die erbij hoorde want vogels doen niets met een trap.

Blauwe kunststof onderbak met een houten trap naar verdieping. Verdieping is voor de helft een houten plateau en bij de kooi hoorde ook een rond houten boomhuthuis, dat lijkt op een dikke holle boomstam met dakje want er zit een soort schors aan de buitenkant. Er zat ook een dunnere holle boomstam bij met diverse gaten.

De doos hebben we allang niet meer en ik kan nergens een merk ontdekken.

De traliebodem blijft eruit hoor, wij vonden dat inderdaad heel zielig voor de voetjes.

Idioot degene die dat bedacht heeft, moeten ze zelf eens op tralies zitten.

Het deed mij meteen denken aan laboratorium proefdieren, ik weet dat ze die vaak op tralies zetten, echt zo zielig.

Het ronde boomhuthuisje vonden we al wat krapjes worden voor de 2 rittens dus voor Kerst had ik Valentina een medium houten blokhut gegeven. Het houten boomhutje heb ik omgekeerd boven aan de kooi gehangen met schroefoogjes. En 3x raden waar ze steeds in liggen: in het krappere ronde boomhutje :D

We hebben ook een hangmat erin maar die hebben we bij Yootah gekocht.

Ik zal Valentina vragen een foto te maken van de kooi. Ze is bezig met een website daar komen ook meer foto's.

Groetjes Nancy

• Gradje

Ook mijn volière was voorzien van een draadrooster boven de bodemplaat.

Het grote voordeel is inderdaad dat de bodembedekking netjes in de kooi blijft.

Toch staat dat rooster hier al minstens twee jaar achter de bank :P

Ben zizzle gaan gebruiken als bodembedekker en het probleem is ook opgelost.

Lijkt me veel prettiger voor de ratjes!

Groet, Gradje

• Nancy_46

Wij gebruiken Corbo op de bodem, het is wel prijzig maar wel erg goed (denk ik, is ons verteld).

Groetjes Nancy

• Yootah

Corbo zou ik gebruiken in de toiletjes als je die in de kooi hebt staan.

Ik heb zelf eco-bed, of anders is aubiose ook een optie…

ben zelf wel fan van eco-bed

• Nancy_46

Ecobed kunnen we helaas niet kopen bij onze dierenwinkel en ook niet hier in de buurt.

Dat is jammer, online bezorgen doen ze ook niet, schijnt te zwaar te zijn ivm gewicht.

Waar koop jij het?

Aubiose hebben we wel gezien, in prijs maakt dat niet zoveel uit toch of wel? En is het net zo goed als Corbo?

Groetjes Nancy

• Yootah

ik kocht de aubiose altijd in groot verpaking wat ze ook voor de paarden gebruiken met allergie e.d is vaak bij een boerenbond o.i.d te verkrijgen

De eco-bed bestel ik bij http://www.vlemtech.nl/ecobed zijn bezorgen wel thuis want dat doe ik ook..'En hun hebben het eigenlijk altijd op voorraad.