Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rattengeluiden???

  • Miss Poedel

    Hallo allemaal

    Ik heb drie ratten. echte schatjes

    Kaida, Aiko & Laika. De oudste is 1.5 jaar en de jongste 5 mnd.

    Nu hoor ik vaak vanuit de kooi rare geluiden. Ik probeer er vaak achter te komen wie van de drie het is maar ik heb het idee dat ze het alle drie doen!

    Ik vraag me af of het normaal is.

    De jongste rat is naar mijn idee wel allergies maar zolang de kooi stofvrij is heb ik niet het idee dat ze er last van heeft.

    Hoor soms uren niks nl.

    als ik een ratje bij me heb dan maken ze niet die rare geluidjes hooguit aleen de jongste wil wel eens niezen w.s door mijn kleding . Hangmatjes gaven ook problemen on de kooi nu die er uit zijn gaat het goed.

    http://farm5.static.flickr.com/4131/5175870662_a796e1584d.jpg

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Miss Poedel,Kun je de geluiden ietjes beschrijven?

    b.v.b Hoor je een soort pruttelen als van een koffiesetautomaat of hoor je een kort soort kuchgeluit?Want dat staad niet in je bericht.

    Als je bovengenoemde geluiden hoord,dan hebben jou ratties een luchtwegenprobleem en moet je ze aan de bisolfon zetten.Dat is 6ml zuikervrije Tussistin in het drinkflesje en dan tot 100ml aanvullen met water.

    Dus:Op 100ml water EERST DE 6ml zuikervrije Tussistin.als er geen vermindering van het geluid na 3a5 dagen komt moet je naar de Da.Daar krijg je dan een Ab(antie biotica)kuur,die je echt moet afmaken.meestal is dat 7tot 10 dagen,licht aan de abkuur.Wel doen,want je rattie kunnen aan het euvel dood gaan.En dat je alle 3 bijelkaar hebt,hebben ze elkaar toch al besmet.

    En in de Tissistin zit namelijk xilitol,dat de pneumonokpacterie,die dus het luchwegenprobleem veroorzaakt,wat afremt.En als ze aan de Meds zitten,de Tus.de werking van de meds iets versterkt en ondersteunt,dus allen maar goed.

    En van de hangmatjes krijgen ze dat heus niet hoor (mijn kooi hangt vol met Hangmatjes),miets je de Hangmatjes om de andere dag verschoont,wand daar plassen ze natuurlijk in en dan heb je wel kans,als je de matjes te lang erin laat hangen,dat ze ook last hebben.

    Toch zou ik,als ik jou was en mijn Ratties hebben een geluid wat ik niet thuis kan plaatsen,even bij een da laten luisteren.dan heb je zekerheid en je bent dan nog op tijd,dat ze er weer van afkomen.Want een Luchtwegenprobleem kan cronisch worden en dan ruitelen ze cronisch en dan ben je elke keer in zorgen,snap je.

    Sorrie voor een zo late rea maar op de een of ander manier was ik uitgelogt(zal mijn man weer geknoiet hebben).

    veel geluk met jou schatjes.

    hey laat je nog weten hoe het gaat met je schatjes?!

    liefs Chrisd.

  • Miss Poedel

    Mijn ratjes zien er harstikke gezond uit en ze maken deze geluidjes als zolang ze met zijn drieen zijn

    ze zijn erg actief. spelen veel . Ik kan me dus niet voortellen dat ze ziek zijn dat is het juist

    wel zie ik dat bepaalde bodem bedekkers klachten geven bij het jongste ratje en die heeft dat dus ook met fleece

    maar ik moet ook wel zeggen dat ie het in één dag helemaal kapot maakt en uitpluist.

    om de dag verschonen zit er dus niet eens in….

    ik gebruik nu corbo en dat gaat goed

    de geluidjes kan ik moeilijk omschrijven. het is geen reutelen en of pruttelen of kuchen of niezen of zo maar wat precies wel…. het zijn allemaal rare geluidjes die ik niet kan omschrijven. het is erg toegenomen nu ze met zijn 3 en leven

    mischien hoort het gewoon wel zo… is het een vorm van comunicatie nu ze met zijn drieen zijn maar kan het echt dat ratjes zo veel geluid maken dan enkel piepen?

    Aangezien dit mijn eerste ratjes zijn heb ik nog niet veel kennis…..

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Miss poedel,ja ratten camuniceren met elkaar,maar is voor een mens niet hoorbaar.het zijn ultra hooge geluiden of ultra laage geluiden.

    Wel kun je zachte mekkerende piepjes horen,maar dan moet het ddodstil zijn.

    Ik heb zelf zon rattendedectoor,waar ik dus Wel de ultra geluiden mee waar kan nemen maar dan nog moet men met de microfoon IN DE BUURT van 1meter bij de Ratties zijn.

    Eeen Rattie kan buitengewoon goed uitzien en buitengewoon speels zijn en goed eten,en toch kan een rattie dan wat onder de leden hebben.Ratten zijn prooidieren en verbergen hun gebreken,daar ze anders uit de group worden verstoten.

    Dus een rattie moet zijn euvel wel verbergen anders valt die ten prooi aan nachtelijke roofdieren.Ja dat klinkt keg,maar dit instinct zit nog steeds ook in onze tamme ratties.Dus houd het even in de gaten.het kan best zijn,wat jij schrijft,dat

    het de bodembedekking en de freese stofjes geweest kunnen zijn.

    Veel geluk met je drio.

    Liefs Chrisd.

  • Miss Poedel

    Hoi

    heb ze nu toch alle drie op de Baytril staan voor de zekerheid

    Een ratje zit momenteel apart met een bijtwond en ik kreeg baytril en ik laat de andere ook mar even mee doen voor de zekerheid omdat ik niet zeker ben van wie nu de geluidjes maakt

    Volgens mij alle drie

    de dader heeft al vaker een rat gebeten. Heb daar ooit wel eens over geschreven hier… De vorige eigenaar heeft haar hierom weg gedaan en dacht niet dat ze ooit nog samen met een andere rat kon worden geplaatst. Toch gaat het nu al meer dan een jaar goed

    Het gebeten ratje is erg aan het puberen… half jaar oud. Ik denk dat dat de reden is… er is nog al eens onrust in de kooi tussen die twee…. ze willen allebei graag de dominantste zijn….

    Het zou echter ook kunnen zijn dat ze zwakker is zo als jij beschrijft nu…. dan zou het nu na dit kuurtje dus beter moeten worden….

    gr Sandra.

    en de ratty's

    Kaida, Aiko en Laika

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Miss poedel,hoe geef je hun de Baytril?en hoeveel krijgen de ratties individueel,want dat horen ze te hebben,Elke rattie moet namelijk de Baytril direct hebben en niet gemengt met water of zo.Ook mag je ze nu GEEN zuivelproducten geven,want dat vermindert de werking van de Meds.

    maar eeh Baytril is niet zomaar een Ab,dat is een Breedspectrum meds Ab.Vond je Da het correct,dat je alle drie Baytril geeft?

    want weet je,als je ze verkeerde of verdunde meds geeft kunnen je ratties een ressistentie(Afweer) op bauwen,en als ze dan ernstiger ziek worden helpt geen ene Ab meer.Veel beterschap met het gebeten rattie.

    let wel op die ene rattie,die nu het andere gebeten heeft.Want die bijter heefd nu gewonnen en zal het miss. weer doen.

    Dus die gebetene eerst heel goed laten genezen en dan weer voorzichtig met veel tijd en geduld introduceren.

    Tja met puperen kan het wel eens grof toegaan.

    Maar als er een sniest is die toch altijd de zwakkere en word die gebulliet,en de anderen sniesen dan ook wel,maar een zal er toch altijd de zwagere schakel blijven.

    Houd het even in de gaten he,

    Trauwens Baytril mag je maar gedurende 8 dagen eenmaal per dag toe dienen.Hoeveel krijgt rattie eigendlijk?

    liefs Chrisd.

  • Miss Poedel

    het is idd in overleg met de dierenarts gegaan

    ik moet het 5 dagen geven 2 maal daags 2 ml het heet geen baytil maat het is het zelfde maar onder een andere naam weet niet zo hoe het heet uit mijn hoofd maar het zij drops en het word ook gebruikt voor teriarium dieren en vissen

    ik moet het met een klein spuitje direct in het bekje spuiten. Dit gaat goed.

    de wond genezing gaat voorspoedig en het niezen en de rare geluiden zijn zo goed als verdwenen

    Ik verwacht dat na het kuurtje alles weer ok is

    gr Sandra en de ratties

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Aah dan heet het enrofloxeral drops.Gelukig,dat het weer goed gaat met je Rattiebende.En blij toe dat de raare geluiden ook weg zijn,geefd je toch een fijner gevoel he,anders blijf je toch piekeren of het zo hoord,dus niet.

    Dikke knuf aan je patientje.na de kuur moet ook alles weg zijn.Maar houd nog even na de kuur 4 a 5 dagen je ratties aan de Bisolfon.Dosering weet je.

    Als ze nu weer beginnen met niesen,of vreemde geluiden maaken kun je ze ook eerst maar eens 10 dagen aan de thijmthee zetten.The NIET te donker maken.en GEEN zuiker in doen WELL een theelepel honing op 300ml thee.

    Zo ik hoop dat je ratties nog lang bij je mogen zijn.

    Liefs Chrisd.