Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ratje aanschaffen...

  • angela

    Hoi,

    Aankomend januari wordt onze zoon 4, en wilen wij een ratje voor hem kopen.

    Ik ben vast begonnen met inlezen, maar heb wat vragen.

    Ik zou graag een ratje uit een opvang hebben, onze dieren komen tot nu toe altijd uit een opvang.

    Kun je daar ook kleintjes krijgen? of in iedergeval jong genoeg dat ze echt tam kunnen worden?

    Mocht onze zoon allergisch blijken, kan ik het beestje dan terug brengen? of bestaat er zoiets als een ratje voor even om te zien of dat kwa allergie goed zit?

    Wat is het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje? op de bekende uitsteeksels na natuurlijk :)

    Is er verschil kwa gedrag o.i.d.?

    Is 1 ratje zielig of is dan juist goed? zitten ze beter met 2?

    Is het eigenlijk wel een geschikt huisdier voor een kleuter met liefde voor dieren?

    Alle tips zijn welkom.

  • Gradje

    angela Schreef:

    ——————————————————-

    > Hoi,

    >

    > Aankomend januari wordt onze zoon 4, en wilen wij

    > een ratje voor hem kopen.

    > Ik ben vast begonnen met inlezen, maar heb wat

    > vragen.

    >

    > Ik zou graag een ratje uit een opvang hebben, onze

    > dieren komen tot nu toe altijd uit een opvang.

    > Kun je daar ook kleintjes krijgen? of in

    > iedergeval jong genoeg dat ze echt tam kunnen

    > worden?

    Er zijn meer dan genoeg ratjes in de opvang. Misschien niet precies op het moment waarop jij juist dàt ratje wilt (man/vrouw/leeftijd e.d.) maar….. opvangers te over, ook vaak rittens.

    > Wat is het verschil tussen een mannetje en een

    > vrouwtje? op de bekende uitsteeksels na natuurlijk

    > Is er verschil kwa gedrag o.i.d.?

    > :)

    Het verschil in gedrag tussen mannetjes en vrouwtjes: hier posten mensen die veel beter antwoorden kunnen geven omtrent gedrag M/V. Ik weet dat mannetjes over het algemeen wat rustiger zijn.

    > Mocht onze zoon allergisch blijken, kan ik het

    > beestje dan terug brengen? of bestaat er zoiets

    > als een ratje voor even om te zien of dat kwa

    > allergie goed zit

    Er zullen altijd afspraken gemaakt kunnen worden met de opvang. (maar waarom zou je zoontje allergisch zijn)?

    > Is 1 ratje zielig of is dan juist goed? zitten ze

    > beter met 2?

    Ratten zijn groepsdieren dus minimaal 2.

    >

    > Is het eigenlijk wel een geschikt huisdier voor

    > een kleuter met liefde voor dieren?

    Ik denk dat een kind van 4 erg jong is voor een ratje.

    Een ratje zal eerst vertrouwen moeten hebben eer het uit zichzelf bij jou komt. (Dat is voorwaarde en daar is inzicht en geduld voor nodig)

    En dat kan een kind niet begrijpen/i]

    >

    Succws met je overweging!

    Groet,

    Gradje

    p.s. welk soort dieren had je eerder uit de opvang? Ben ik “gewoon” benieuwd naar ;)

  • annet s.

    Hoi

    Ik ben vrijwilligster op een kinderboerderij waar ik de ratten verzorg en veel met de omgang van rat en kind heb te maken.

    Ik merk dat kinderen van 3/4 jaar niet zonder toezicht met de ratten kunnen.

    Ik moet er altijd goed opletten dat ze voorzichtig aaien, of niet aan de staart trekken, of dergelijke.

    De kinderen mogen de ratten niet optillen,omdat ze dit ook niet goed doen.

    Zelf denk ik dat een kind van net 4 nog even te jong is voor een eigen huisdier.

    Misschien een goudvis beter?

    Voor ratten moet je ook een goed gevulde spaarpot hebben.

    Het komt best wel voor dat ze naar een da. moeten.

    Dit kan ook als ze jong zijn.

    Ik heb zelf 2 rattten van 3 maanden die allebei al een keer bij de da. zijn geweest.

    1 vanwege luchtweg klachten, de andere vanwege een abces.

    In de opvang zijn ook vaak jonge ratten, maar misschien zijn 2 iets oudere, grotere en rustigere ventjes weer beter om mee te beginnen voor een kind.

    Als ze klein zijn, vliegen ze van hot en her.

    Mannetjes zijn over het algemeen wat rustiger als vrouwtjes.

    Je zou ook evt. nog contact op kunnen nemen met een opvang om het te bespreken.

    Er zitten opvangen in Leusden, Huizen, en op nog wat plaatsen.

  • Angela

    Ik denk niet dat hij allergisch is, maar onze diertjes waren allemaal al weg toen hij geboren werd, dus ik weet het niet zeker.

    Ik heb een gruwelijke hekel aan dieren weg doen. Daar zit dan ook nog mijn grootste twijfel. stel dat…

    Ik heb vogels, konijnen en 2 hondjes uit het asiel gehad voorheen. En vroeger thuis hadden wij ook altijd honden uit het asiel.

    Misschien dat 2 wat oudere ratjes die al mensenhanden gewend zijn beter bij ons passen.

    Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook erg graag weer wat dieren in huis zie. Het is niet alleen voor onze kleine, maar zelf missen wij onze dieren ook. Daarom zullen de ratjes door ons veel worden aangehaald, en kan onze zoon leren er mee om te gaan.

    Mijn hondjes heb ik in moeten laten slapen. Ze waren beide bijna 17 jaar, en we moesten ze samen laten gaan. 3 maand daarna ons oude konijn, en toen was het stil in huis. :(

    Ik heb nog tijd om er goed over na te denken. Bedankt voor de reactie.

  • Angela

    Bedankt voor je info!

    Ik zie het ook meer als een dier voor ons gezin, dan alleen voor hem. Zo schreef ik het inderdaad wel..

    Kinderen zonder toezicht bij dieren vind ik nooit kunnen.

    Uiteraard hebben we alle dieren zo'n beetje op een rij gehad. Vissen zijn leuk, maar die kan hij niet echt knuffelen en verzorgen, en die kunnen wij niet meenemen naar onze camping in de weekenden. Daarnaast vind ik dat dieren niet vast horen te zitten in een bakje/aquarium.

    Kosten moet je altijd rekening mee houden natuurlijk. Wij hebben altijd oudere dieren gehad, dus dan weet je dat daar kosten aan verbonden kunnen zitten. Dat is geen punt, dat hebben wij er voor over.

    Ik neem gewoon eens contact op met een opvang, en misschien mogen we een keer met hem langs komen om te zien hoe of wat. 2 oudere ratjes zou misschien beter passen bij ons…

    Wij zullen de laatste zijn die impulsief een dier aanschaffen hoor, of als speeltje voor het kind. Nee, daar zijn dieren te belangrijk voor.

    Bedankt in ieder geval.

  • Blazed-Amigo's [Louise]

    Het ene kind is het andere niet mijn neefje is al van jongs af aan helemaal gek van beesten en is daar ook bijzonder voorzichtig mee, *ook toen hij nog maar 4 was* maar inderdaad nooit zonder toezicht.

    Hij weet ook nu hij 10 is dat hij ze niet zomaar zelf mag pakken.

    Als ouder moet je je wel realiseren dat je zelf de schoonmaak taak op je moet nemen *al kunnen ze daar spelenderwijs best bij helpen ze moeten toch hun verantwoordelijkheden leren kennen*

    Maar ga inderdaad eens langs bij een opvang of rattery als die in de buurt zit dan kun je het verschil tussen mannen/vrouwen ervaren en ook tussen jong en wat ouder.

    Wat betreft verschil mannen zijn vaak wat rustiger en worden flink groter dus voor kinderen zou ik sowieso mannen nemen en qua geur maken mijn dames er een grotere zooi van dan de mannen.

    Vrouwen kunnen ook druppelen als ze bij je lopen dat is niet alleen iets voor mannen *zoals honden en katers kunnen markeren*

  • Hooi

    Heey,

    Nou .. Wij hebben twee mannetjes en onze buren hebben 4 vrouwtjes ..

    Het verschil is enorm !

    Onze kamer stinkt helemaal naar ratten …

    En die van hun niet !

    Dus .. Ik zou maar vrouwtjes nemen .. Die stinken over het algemeen vééél minder dan mannetjes ..

    Nou .. Succes!!

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hooi Schreef:

    ——————————————————-

    > Heey,

    >

    > Nou .. Wij hebben twee mannetjes en onze buren

    > hebben 4 vrouwtjes ..

    > Het verschil is enorm !

    > Onze kamer stinkt helemaal naar ratten …

    > En die van hun niet !

    > Dus .. Ik zou maar vrouwtjes nemen .. Die stinken

    > over het algemeen vééél minder dan mannetjes

    > ..

    >

    > Nou .. Succes!!

    Nou Hooi,dan denk ik toch dat je de boel niet helemaal goed onderhoud.

    Want ik heb8Meiden en 5 Mannen IN mijn woonkamer en het stinkt bij mij geheel niet.

    Tuurlijk men ruikt dieren maar het stinkt niet.

    En die beoordeling haal ik van mijn Visite als die binnenkomen,is dat het 1. wat ik vraag.

    En mijn meisjes maken ook meer vies als mijn Mannen.

    En trauwens men kan Ratties zindelijk maken hoor.

    Liefs Chrisd.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Angela,zo telezen ben je wel serieus en goed bedachten is het jou wel toeverdrouwd om toch 2(altijd 2,Ratten zijn sociale dieren en zijn stukken gelukkiger met z'n 2en.)wat oudere (6tot8mnd en ouder)Mannen te nemen.Mannen zijn rustiger van aard en net wat Blazed Amicos wat steviger van bouw,dus die knul kan hem wat voorzichtig beter vasthouden.Mijn ervaring doet zeggen,dat Mannen ook veel knuffelijker zijn als Vrouwen.Ik heb Ratties vanaf 1989.

    Ook is het bij een goede opvang zo,dat ze ook nog uitgebreid tips en raad meegeven en wat karaktereigenschappen van desbetreffende Rat die je effentueel meeneemt en begelijding.

    Ik wens je veel sucsess met het zoeken naar je juist passende keuzes.

    Liefs Chrisd.

  • Angela

    Haha inmiddels heb ik al wat berichtjes geplaatst over onze Muffin en Muppet.

    Ben dezelfde Angela dus :)

    Nou, wij zijn nog steeds erg blij met ze. Als haal ik de volgende die er bij komen wel uit de opvang, en niet meer particulier. Dat was gewoon een fout.