Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nieuwe huisgenootjes

  • Angela

    Wij hadden het plan ergens rond eind januari 2 ratjes uit de opvang te halen.

    Echter kwam ik een advertentie tegen van mensen die hun 2 ratjes kwijt wilde.

    Ondanks het advies van de opvang dat het beter is zoiets niet te doen, hebben wij deze ratjes toch opgehaald.

    Beetje dom, maar goed we hebben ze nu, en doen ze niet weer weg.

    De ratjes zouden lief en tam moeten zijn. Ze zijn erg lief, bijten niet, maar wel heel erg bang.

    Ze durven hun kooi niet uit, en als ik er 1 oppak vinden ze dat totaal niet leuk, dus doen we maar even niet meer.

    Hun kooitje is te klein, en er zit niets leuks in om te spelen o.i.d.

    De ratjes liggen nu de hele dag verstopt in hun huisje en onder een krant, en komen alleen even heel snel uit het kooitje om iets lekker te pakken, en gaan dan snel weer terug.

    Nu hebben wij vandaag een mooie grote nieuwe kooi besteld met leuke speelgoedjes e.d.

    En we proberen ze dus zonder opjagen een beetje vertrouwen te geven, in de hoop dat ze aan ons gaan wennen.

    Ze zijn 6 maanden oud.

    Ik begrijp dat onze actie niet heel slim was, maar we moeten er nu toch het beste van maken. Dus als iemand tips voor ons heeft?

    Ik zou ook graag weten wat nou precies het menu is voor een dag? hoeveel eten jullie ratjes op een dag aan gewoon eten + extra's?

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Angela als eerst maar gefeliciflapstaard met je rattie aanwinst. En,het het lijkt mij verstandig om toch een boekje aan te schaffen over Tamme Ratten zodat je dan toch de basis een beetje onder de knie krijgt.

    Over het algemeen kun je in Dierenwinkels(Dw)zowel zo'n boekje also goed rattievoer krijgen.Ik zelf voer mijn 15 ratties County-Line(Zo heet dat voer)en meng er ongekookte macaronie en eimie en muslie en van die fruitmix(ook verkrijgbaar in Dw)en bananenchips er door heen.Dit mengsel krijgen ze in een schaaldje waar b.v.b.3 eetlepels eten in gaan.Als ze dat keurig ophebben(somslaten ze de zaaden liggen moeten ze ook op eten zijn nodige vezels voor wat body te krijgen)Verder,de xta's…. krijgen ze elke dag een stukje Appel(voor 1rat zo groot als je bovenste duim cootje.)Of een ander stukje fruit,maar nooit TE groot,want ze moeten het wel opeten,anders gaat het rotten in the kooi.Niet opgegeten de volgende dag?dan eruit halen.Dus elke dag mogen ze wel wat anders.ook groente(Tomaat.komkommer Witlof andijvie PaprikaErwtjes uit blik,bruinebonenuit blik,capusijners uit blik verse spersie of snijbonen,maar GEEN Koolsoorten.Ook in heel kleine mate.Pasta's(alle soorten) zoals macaronie(gekookt)of bamie(zonder kruiden natuurlijk)Eimiegekookt of ook ongekooktvinden ze ook lekker.Dus je kunt voor elke dag wel Een van die dingen doen of of,nooit van alles een beetje,want dan gooien ze het door de kooi heen en gaat het later stinken.Ik doe altijd of vandaag appel,morgen afgewisseld met een stukje komkommer(Groente dus)andere dag dan maar eens een kleinstukje Wasakraker(ja mogen ze ook of droog kaakje)Dan andere dag weer beginnen met ander stukkie fruit(Druif of kleinstukkie banaan of persik of anders(Geef ze niet TE veel citrusfruchten(diaree)en GEEN PEER en Annanas.

    Eens in de week mogen ze EEN A TWEE kattenbrok-balletjes uit blik Alleen gevogelde of vis of wild geven,geen rund,want sommige ratties hebben daar allergie voor,kan het weten was hier bij mij gebeurd.Nooit geen Patè,want daar zitten vermalen botjes in en daar kan een rattie zich knap aan vergalloperen.) .Of afgewisseld,laat ze lekker speelen met een hartgekookt ONGESCHILD ei eens in de 2 mnd.

    Oh ja,even tussendoor!!!!Gebruik GEEN ZAAGSEL in je kooi als bodembedekker(veel te stoffig geefd ernstige luchwegenproblemen rattie kan sterven)Neem Beukensnippers FIJN Doe de beukensnippers EEN nacht voor gebruik even in de vrieser,zijn alle effentuele ongediertes dood is veilig,doe ik ook is voorkoming van mijt en andere ongeregeldheden.(heb ik ook) of egobed(Kijk op Forum van tammeratten.nl)ff inloggen.

    Speelgoed kun je zelf het beste maken met lekkers(b.v.b.een yochurdsnoepje (YD))in een kleine prop kranten,zijn ze bezig is goed voor hun geestelijke ontwikkeling.

    Oud brood(hard laten worden)vinden ze ook leuk speelgoed wat ze nog opeten kunnen ook.

    Wat het tam maken betrefd,dat is een verhaal appart.

    Vertel ik je morgenavond wel.Want daar heb je een hoop geduld en liefde en lekkers voor nodig.

    Ik wens je heel veel geluk met je nieuwe aanwinst.

    Wil je al mijn ratties zien?kijk dan eens op:www.dcrat.nl. er word aangewerkt maar al mijn ratties staan erop behalve de laatsde3 nieuwe mannetjes.

    Hey als je daar op visite was, vergeet nie even gedag te zeggen in mijn gastenboek,leuk toch.Zie je mogenavond

    Hier op het prikie.Beetje veel he zo ineens,Daarom:TIP:Copièr dit,dan heb je alvast wat met dat eten en zo.

    Liefs Chrisd.

  • annet s.

    Momenteel geef ik knuffel therapie aan 2 ventjes van een maand of 4 die gedumpt zijn en erg bang.

    Ik heb 1 hangmat in hun hok en een iglo.

    Als ze in de iglo zitten, kan ik ze zo uit het hok optillen.

    Ik zet ze dan op de bank, haal de deksel eraf, pak snel de ratjes op, en stop ze in mijn vest.

    Nu na 4 weken vinden ze oppakken nog steeds niet leuk, maar ze zijn wel een stuk vrijer geworden.

    Ze rennen nu over de bank heen, pakken koekjes uit mijn hand aan, en komen zelf in mijn vest.

    Het zullen nooit knuffels worden, maar met vel geduld kom je een heel eind.

    Dus gewoon zoveel mogelijk oppakken.

    Wat het eten betreft, staat er de hele dag een bak droogvoer en als dat op is, word ie weer gevuld.

    Als extra's krijgen ze s'avonds wat groente, lof, andijvie, wortel. boerenkool, brocolie, tomaat.

    Voor ik na bed ga nog een koekje.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Tof Annet,dat je toch ook nog hier even meehelpt een nieuweling wegwijs te maken.

    Liefs Chrisd.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    halloooooow Angela onze rattiefluisteraar Annet is er ook en die kan je uitstekend adviseeren wat tam maken betrefd.Zij is daar een meester in.

    Vanavond zend ik je ook nog wat gedetailleerde info over tam maken en oppakken.

    Hey Angela hoe gaat het op het ogendblik met je nieuwe aanwinst?enne Foto's…. miss leuk?

    Vraag maar als je iets niet weet ook hoe je foto's hier kan plaatsen.Ben benieuwt hoe jou nieuwe schatjes eruit gaan zien.Tot ziens dan maar.Zie je vanavond miss.?

    Ik ben der.

    Liefs Chrisd.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi Angela,ben een beetje laat.

    1.stappen van tam maken van rattie.

    Je rattie zit in de kooi te eten,oke jij hebt iets heel lekkers(Heel klein stukje kaas ongever de helfd van je bovenste pinkkootje) in je hand en bied je rattie dat heel langzaam aan tussen je duim en wijsvinger.

    Als Rattie het pakt heel sloom je hand open maken en langzaam iets verder met je hand de kooi in.Zo blijf je even wachten,en bied je met de andere hand weer wat aan,maar nu iets verder weg b.v.b.op de hoogte van je elleboogbinnenkant.Dus moet Rattie op je arm lopen en het pakken.Doet Rattie dat, ben je all heel ver.

    Rattie zal wel weglopen om het op te eten.geeft nix.Rattie komt opnieuw halen,dan leg je het op je arm en als Rattie komt halen kun je met je vingers voorzichtig tussen de schouderblaaden kriebelen(vinden ze het fijnst).Blijft ze zitten,weer winst.

    Stap verder: Probeer of ze op je hand blijft zitten.Tip daarbij is:smeer een heeeel klein beetje Yochurt(Een vingerstreepje)aan de binnenkant van je pols,zo moet ze wel OP je hand.lekker rustig blijven.

    Stap verder:terwijl ze aan de Yochurd likt met je andere gehele hand zachtjes aaien.

    Dit doe je eigendlijk elke dag een week lang.Zo acocieerd je rattie,dat een mensen hand met lekkers gepaart gaat.Ze hebben dat heel snel door.

    Dus als je Rattie naar je toekomt IN je kooi,acuut belonen met lekkers,maar zeer miniscule stukjes.

    Als rattie eenmaal bij je is en ze/Hij zit bij je op je arm,kun je ze eens zo IN je vest of trui lokken weer met een Ydje of anders lekkers,Let wel!Altijd heel erg klein geven.

    Hou ze een posje in je vest of trui,zo went ze/hij namelijk aan jou geur.Dit is heel nuttig en kun je ook elke keer als je even met je rattie bezig bent doen.Praat tegen Rattie met rustig wat hoge spelerische stem en gebruik constant Ratties naamen doe zacht kusjesgeluiden.Als je dan zover bent heb je de helfd van tam maken in je zak.Nooit overhaasten.

    Ze zijn shuwig zij je en wilden niet opgepakt worden,maar heus met heel veel geduld en beleid lukt dat echt wel.

    Veel sucsess. lees ook het draadje van:“2 ratten,hoe maak ik ze tam”Word vervolgt.

    Liefs Chrisd.

    P.S, vergeef mij mijn niet te beste spelling van het nederlands.Ik ben een Indiaanse(cherokee) en vind nederland Schijfen een crime.Praten kan ik zelf zonder acent,maar schrijfen is echt 2paar schoenen.

  • Angela

    Hoi Christiane,

    Wat ontzettend leuk dat je zoveel moeite doet dit alles voor me uit te schrijven joh! hartelkijk dank.

    Wij genieten inmiddels al echt van die beestje hoor. Eerste keer ratjes voor ons, maarjee wat zijn dat leuke beestjes zeg!

    Nou inmiddels staat de nieuwe kooi! dat ding is 60x60x170 echt mega groot. Wel ff wennen hoor zo midden in onze huiskamer haha.

    Maaaaar Muffin en Muppet vinden het wel erg leuk, en dat is belangrijk.

    Gisterenavond uit onze handen gegeten, en vandaag na het avondeten hebben ze rond gebanjerd op de eettafel, terwijl wij daar zaten. Echt bang zijn ze eigenlijk al niet eens meer. Ze klimmen al op onze armen, en zelf op die van onze kleuter :) en die is niet heel rustig en kalm.

    Alleen weet ik nu niet eens zeker of het nu mannen of vrouwen zijn :S

    Als ik zo even vluchtig kijk denk ik dames. Ik zal over een paar dagen als ze nog meer op het gemak zijn even een foto maken, misschien kunnen jullie het zeker zeggen.

    Wij pakken ze nu op met 2 handen, 1 onder de buik, en 1 op de rug zeg maar. Is dat de bedoeling?

    Moet nu even verder, heb niet vaak heel veel tijd. Maar ik wil je laten weten dat ik je info zeker waardeer, ook al reageer ik dus ff niet.

    Thanks

  • Angela

    Leuk zeg..knuffeltherapie. Nou moet zeggen dat ik vind dat we echt al aardig op weg zijn. En dat met 4 dagen :)

    Bedankt voor je info.

    Ik probeer me dus al in te schrijven op dat forum. Heb ik per ongeluk aangegeven dat ik jonger ben dan 16 o.i.d. nou moet ik dus een verklaring van mijn voogd sturen haha. Ben 35…

    Ik heb al gemaild daarover, maarhoor helemaal niets. En opnieuw inschrijven gaat dus niet op hetzelfde mailadres :S Dus wacht wel even af.

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hey Angela,dat komt toch wel goed.Wat geweldig,dat ze het al zo snel zo goed doen.

    Zo als je ze oppakt is wel goed hoor als ze dat niet beangstigend vinden.

    En wat vrouwtje of mannetje betrefd,nou dat is echt niet zo moeilijk bij rattie's van een 1/2 jaar.

    Het Mannetje heefd flinke balletjes onder z'n staard.

    En het vrouwtje….wat denk je zelf? :D

    Ook kun je het aan de afstand zien,van hun poepertje naar plassertje bij een vrouwtje is de afstand kleiner als bij een mannetje.

    maar eeh doe maar foto's,is harstikke leuk jo.Veel geluk met jullie Muffin en Muppet.denk wel dat ze toch een heel fijn levendje bij jullie krijgen. we wachten geduldig op the foto's. volgende keer weee uitbreiding van tam maken en wat je allemaal in die mooie grote kooi kan hangen,leggen e.c.t e.c.t. ;)

    Liefs Chrisd.

  • Angela

    Even een belangrijke vraag n.a.v. een bericht hieronder.

    Moet ik opletten met de inrichtng van de kooi op vallen van de ratjes?

    Ik bedoel vallen ze snel? Ze kunnen nu als ze niet voorzichtig over een balkje lopen een aardig eind omlaag vallen in dat grote hok.

    Ik vraag me dus af in hoeverre ze wel eens misstappen en ook echt vallen? Dan pas ik het allemaal toch even aan met een soort val-netje :)