Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nachtdieren?

  • Angela

    Wij snappen er niets van.

    Onze ratjes slapen zo ontzettend veel dat we ze bijna geen aandacht kunnen geven. We zien ze gewoon niet.

    Eten en spelen doen ze alleen snachts als er niemand is.

    Zou dat gewoon een kwestie zijn van wat ze gewend zijn?

    Ik weet dat ze bij de vorige eigenaar geen aandacht kregen, en er ook vrijwel nooit uit mochten.

    Moeten we ze gewoon wakker maken en er uit halen? beetje zielig is het niet?

    Maar hoe gaan ze dan aan ons wennen? Of gewoon zo laten?

    Ze zijn verder wel erg lief, bijten niet, en komen soms savonds er zelf even uit om iets lekkers te halen. Maar verder slapen ze eigenlijk 80% van de dag.

  • Gradje

    Nee, ratjes zijn niet specifiek nachtdieren. Meer “sluimerdieren” wat betekent dat ze in de avond en ochtend actiever zijn.

    Toch ligt er er veel aan wat ze gewend zijn.

    Ik denk, wanneer je hen door de dag (of de dag door) aandacht geeft/vraagt ze vanzelf een ander ritme zullen krijgen!

    Groet,

    Gradje

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Nee Angela,Ratten zijn niet direct Nachtdieren.Het zijn schemerdieren.Dat komt,dat Ratten eigendlijk prooidieren zijn en hun instingt in de natuur is dan ook,dat het in de schemering en ook snacht veiliger is.Deze instingt zit nog steeds in de Tamme rat.Maar jou schatjes waren trauwens ook nix gewent en kregen ook geen aandacht.Dat moet je ze dus weer leren.Dus je kunt ze gerust overdag wakker maken,dat is eeech nie zielig.Zolang ze maar aandacht krijgen.Dus als je dat stimuleerd met lieve woordjes en een heele kleine belonig als ze reageren zodra jij ze aandacht geefd ,dan kun je ze ook weer overdag actief krijgen.Straks zitten ze echt aan de tralie,als je s'morgens opstaad en je ze roept.Dan komen ze echt om wat lekkers bedelen en een aai.

    TIP:Geef ze s'morgens als eerste eten,zijn ze gelijk allert en ze worden ervoor beloond,dat ze reageren.

    Heus zo'n rattie heefd dat heel snel door,en dan kun je ook overdag van je ratties genieten.

    Lukt jou best.Sucsess.

    Liefs Chrisd.

  • Miss Poedel

    Hoi Angela,

    Ik verander elke week als ik de kooi verschoon de hele indeling van de kooi

    daar worden ze heel actief van

    ook verstop ik voer in de kooi

    heb een houten blokje waar je wat in kan stopen bv. en ik verstop het ook wel in doosjes en gewoon op de grond bijna bedekt onder de bodembedeker

    ze vinden het altijd. Een doos is altijd feest, Die word nadien altijd helemaal versnipperd.

    zo versnipperen mijn ratten hier alle belangrijke papieren die niet zo de prullebak in kunnen. ;) mijn levende paierversnipperaars. En ze vinden het nog leuk in en het is nuttig werk en ze zijn actief. Mischien heb je wat aan deze tips.

  • bboegheim

    hallo ik heb een spreekbeurt kunt u me wat zeggen over ratten?? dag!!

    B)

  • Christiane Dammann(chrisd.)

    Hoi bboegheim,je bent wel een beetje kort af.Wat zou je willen weten over Ratten?want er is een heleboel te vertellen.Noem de belangreikste vragen even,waarvan je zelf denkt waar je het pricies over wild hebben,dan krijg je wat exactere info.

    Tot schrijfs.En alvast veel succes met je spreekbeurt.

    Liefs Chrisd.