Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Slechte manieren

  • Rowanns

    Hoi allemaal.

    Ik heb een probleempje, en mijn probleempje heet Flo.

    Ik heb twee ratjes, Zoë en Flo. Zoe is een geweldig karakter, ze komt als je roept, ze draait een rondje voor ze iets lekkers krijgt en het in een onwijze knuffelkous. Tuurlijk haalt ook zij katte(euh…Ratten)kwaad uit, maar ze gaat niet over de grenzen heen.

    Haar zus Flo echter, die ik op dezelfde manier heb opgevoed, Luistert niet, knaagt vanalles stuk en maakt zoë het leven zuur.

    Zij is duidelijk te dominantste van de twee.

    Ik voel me echt onwijs lullig, omdat ik ze allebei evenveel aandacht gaf, en nogsteeds wil geven. Maar omdat Flo alles kapotmaakt (De vaatwasser, mijn schoenveters, mn beddengoed, snoertjes van de tv en nu ook mijn geluidsinstallatie voor de tweede keer) Pak ik zoë vaker uit haar kooi als flo. Maar dan voel ik me intens verdrietig omdat het toch allebei mijn kindjes zijn. Ik heb al zooooveel geprobeert om flo ook de goede manieren aan te leren. Maar ik ben het nu het spoor bijster.

    Ik hoop dat een van jullie me verder kan helpen!

    Alvast bedankt (ook voor het lezen!)

    Rowanne.

  • Frida

    Ik denk dat je voornamelijk geluk hebt met het ratje dat niet alles kapot knaagt.

    Ratten zijn knaagdieren en ze hebben dus nogal de neiging om overal hun tandjes in te zetten. Slechte manieren zou ik het niet willen noemen, het is eigenlijk heel natuurlijk gedrag. Afleren zal niet zo snel lukken en het heeft al helemaal niets met opvoeding te maken.

    Oplossing: Snoeren goed wegwerken (er zijn speciale kokers waar je snoeren in kunt verbergen) of de ratten niet los door de kamer laten lopen maar lekker bij je op de bank houden. Onder toezicht houden dus.

    En sommige dingen moet je maar voor lief nemen. Voor de ratten trek ik speciaal oude kleding aan omdat ze ook daar gaten in knagen. En over de bank gaat een laken als ze eruit mogen (in de hoop dat mijn bank niet nog verder kapot wordt geknaagd)

    Gr.

    Frida