Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Piepende rat

  • Theo

    Hallo allemaal…..

    Ik heb 2 ratjes, allebei vrouwtje, en een daarvan piept de laatste weken. Het lijkt op het geluid van een cavia….! Is dit een signaal dat zij tevreden is, of is zij juist ontevreden of ziek? Zij maakt verder een gezonde indruk, eet en drinkt normaal…..Wie kan mij adviseren?

  • Pleziervoorjedier

    Hoi Theo,

    Dit duid op luchtwegproblemen.

    Ik zou even langs de DA gaan en het beste middel voor luchtwegproblemen is Doxoral. :) Veel Da's geven Enrofloxoral, maar doxoral werkt echt veel beter bij luchtwegproblemen. ;)

    Succes!

  • Frida

    Klopt niet helemaal Naomi. Doxoral is een 1e keus middel bij ongecompliceerde luchtwegproblemen.

    Maar enrofloxoral is soms toch een betere keus (zeker als er een combi van geneesmiddelen nodig lijkt te zijn). En ook tylosine en amoxicilline (clavulaanzuur) b.v. kunnen prima middelen zijn bij luchtwegproblemen.

    Het een werkt niet beter dan het ander. Het hangt er helemaal vanaf wat de oorzaak is van de luchtwegproblemen.

    Bij b.v. een longontsteking is de kans groot dat je het niet gaat redden met doxoral. Longontsteking is dan ook een gecompliceerd en zeer ernstig luchtwegprobleem.

    Wat sowieso vaak verstandig is, is om bisolvon bij een antibioticakuur in het drinkwater te geven omdat de broomhexine ervoor zorgt dat de antibiotica daardoor dieper kan doordringen in de slijmvliezen en zo beter zijn werk kan doen.

    Gr.

    Frida

  • Theo

    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze week naar de DA!! Laat 't weten wat die zegt……