Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

1 lief mannetjes ritten zoekt baasje (regio Nijmegen)

• Fam Elemans

Hallo,

Ik zoek nog voor 1 mannetjes ritten een baasje. Het gaat om een nestje waarvan de mama met 9 weken is bevallen, ze was al zwanger toen ze gekocht werd.

het waren 4 mannetjes en 4 vrouwtjes maar 1 mannetje is helaas vlak na de geboorte overleden. Ze komen zaterdag 2 mannetjes halen en dan blijft hij alleen over helaas (ze willen er echt geen 3) en ik heb alleen maar vrouwtjes.

Het gaat om een russisch blauw berken mannetje en is zaterdag 4 weken oud.

Ik hoop dat de foto lukt (anders even mailen dan krijg je de foto)

Ik zou het echt sneu vinden als hij alleen komt te zitten dus hoop dat hier iemand een plekje vrij heeft voor ukkie.

• Blazed-Amigo's [Louise]

4 weken is ook nog wel erg jong om ze bij hun moeder weg te halen (4½ - 5 weken is normaal anders kunnen ze zich al weer voortplanten)

Misschien de andere 2 iets langer houden (tot 6 weken) zodat je voor de ander op je gemak een baasje kunt vinden.

suc6 ermee.

• Familie Elemans

Bedankt voor de tip, maar ik wil ze niet langer bij de moeder houden want ze is zelf met 5,5 weken alweer gedekt. Ik heb het nagevraagd overal, en als ze goed op gewicht zijn mogen ze met 4 weken verhuizen is mij verteld. Ze wegen nu al 70 gram allebei en eten en drinken goed. Ik wil eingelijk geen risico's meer nemen. De vrouwtjes blijven wel een weekje langer bij de moeder.

• Blazed-Amigo's [Louise]

Ik zeg ook niet dat je ze tot 5½ week bij hun moeder moet laten:)-D

Als de mannen 5 weken zijn (paar dagen eerder mag ook) bij hun moeder weg want anders is er inderdaad kans op een dekking.

Maar goed je hebt het overal al nagevraagd dus voeg ik weinig toe.

• Fam Elemans

Was niet vervelend bedoeld verder hoor:)-D, alleen ik wil zo graag een baasje voor hem vinden en ik had via verschillende forums toen ze zwanger bleek gevraagd met welke leeftijd ratjes weg mochten en toen zei iedereen vanaf 4 weken en 75 gram. Dus vandaar dat ik toen aan de nieuwe baasjes had doorgegeven dat ze vanaf toen weg mochten. Niet dat ik dat zelf bedacht had ofzo hoor… de vrouwtjes blijven trouwens wel nog wat langer bij mams, die verhuizen pas een weekje later zodat ze nog wat kunnen drinken etc.

• Danitsja

Als ik het goed begrijp is de moeder dus alweer opnieuw zwanger? Dat zou misschien logisch zijn als de rittens als warme broodjes de deur uit vlogen, maar als er voor dit ritten al zo moeilijk een baasje gevonden wordt, waarom plan je dan nog een nestje?

Meestal kun je rittens die ‘over’ zijn (tegen betaling) wel kwijt aan een rattenopvang, maar die zullen minder snel geneigd zijn mee te werken als een tweede nestje al in aantocht is…

Het is voor de moederrat ook niet echt fijn om twee nestjes zo vlak na elkaar te krijgen (ze kan amper bijkomen van het eerste nest…). Ik hoop dat het ritten een fijn plekje krijgt (geen slangenvoer of dergelijke) en hopelijk wordt het tweede nest een heeeeel klein nest (en het laatste voor dit vrouwtje)…

Groetjes van Danitsja

• NicoleH

Uhh ik haal nergens uit dat er een tweede nest op komst is.

Hooguit dat de moeder van dit nest zelf 5,5 weken oud was tijdens haar dekking.

En dat ze nu als de dood is dat als ze TE lang wacht het idd weer kan gebeuren.

Kan zijn dat ik ergens overheen lees hoor, maar dat was wat ik er uit begreep.

Gr Nicole

• Fam Elemans

Er is geen nestje onderweg? Ze was zelf blijkbaar al zwanger met 5,5 weken. Wij hebben zelf alleen vrouwtjes en toen kwam dus dit nestje. Ik heb toen meteen gevraagd wanneer de rittens weg mochten, om dit soort dingen dus te voorkomen en zo kwam ik dus voor de mannetjes bij die 4 weken oud.

Ik fok niet met m,n ratjes, mijn eigen meiden komen uit de opvang en via via kwam dit meisje er nog bij…incl verassingspakketje dus.

• annet s.

Op welke forums hebben ze dan verteld dat ze met 4 weken weg mogen?

Dan heb je helaas verkeerde voorlichting gehad.

Met 75 gram kunnen ze ook nog geen intro aan.

1 verkeerd hapje, en weg ritten.

Meestal word 100 gram aangehouden dat ze weg mogen, en 150 gram om aan een intro te beginnen.

Bij de opvang mocht ik ze pas ophalen toen ze 6 weken waren, en omdat ze wist dat ik niet meteen een intro zou doen.

Zou er dus nog even goed over nadenken, evt. opvang bellen voor bemiddeling.

Zover ik weet zitten de opvangs erg vol.

Er zijn trouwens opvangs in Utrecht, Leusden, zaandam, Huizen.

Succes iig. met de kleintjes.

• NicoleH

Nou leuk dan, wanneer zijn die regels weer veranderd ?

Met maximaal 5 weken worden de mannen zo wie zo gescheiden van de moeder en zijn ze volledig gespeend, dus wat is de meerwaarde ze langer dan dat te houden ?. (behalve dan dat ze gruwelijk schattig zijn op die leeftijd :D)

En eventueel als ze naar een beginneling rattenhouder gaan ? (alhoewel die waarschijnlijk geen grote groepen met grote ratten hebben zitten…t zijn tenslotte beginnelingen he! )

Gaan ze nou bij ratten ook al beginnen met die complete onzinnige 12 weken regel, zoals bij katten en honden.?

En dat je niet gelijk een baby introduceerd is vrij normaal….die info is idd wel handig voor beginnelingen. Alhoewel dat ook van je eigen ratten afhangt of dat wel of niet kan.

Als een beginnenling tenminste al ratten heeft!

Met mijn ratten kon het destijds wel, ongeacht hoe groot de groep was.

Kleintjes werden letterlijk met open pootjes ontvangen.

Anyhoe…ze komt niet voor niets op dit prikbord, anders had ze hem wel op marktplaats geknalt.

En ik snap best, als je een vrouwtje erbij neemt en dan erachter komt dat ze zelf met 5,5 weken al zwanger was.

Dat je dan verdomde voorzichtig word en ze eerder dan dat gaat scheiden.

Ik begrijp ook uit haar verhaal dat ze nou ook niet bepaald uit een ei komt en dus al een tijdje ratten heeft.

Het gaat om 1 mannetje……..niet een geheel dumpnest.

Dus wat is jullie probleem eigenlijk ?

Gr Nicole ( die de toon hier behoorlijk aanvallend vind )